Hadir Bersama Berkat..

zikrullah n doa

Wednesday, January 26, 2011

Mati Itu Pasti...

ASSALAMUALAIKUM....

Syukur ke hadrat ILLAHI kerana masih memberi peluang kepada saya untuk menghirup udara yang segar ini. Sesungguhnya ini merupakan kekuasaan ALLAH s.w.t. untuk kita semua. Semoga saya terus berada di jalan yang benar dan terus berjuang untuk menegakkan agama yang mulia ini.

Pada post kali ini, saya ingin menyentuh kepada isu MATI. Sesungguhnya janji ALLAH itu pasti, "Setiap yang bernyawa, pasti akan merasa detik kematian" . Hidup di dunia ini hanyalah sementara dan apa yang kita miliki sekarang hanyalah pinjaman dan kita bakal tinggalkan segalanya-sagalanya kecuali 3 perkara. Jadi sebagai manusia yang di beri peluang oleh ALLAH s.w.t untuk terus hidup di atas bumi ini, kita haruslah mengambil berat tentang 3 perkara ini.


Perkara-perkara tersebut adalah :
  • Sedekah Jariah 
  • Meninggalkan ilmu yang berguna kepada masyarakat 
  • Doa anak-anak yang soleh 
Hanya 3 perkara ini sahaja yang kita akan bawa apabila kita meninggalkan dunia ini. Jadi, ikhlas kan lah hati melakukan perkara-perkara tersebut supaya itu semua dapat menemani kita kelak.

Sedekah jariah ialah, kita sedekahkan harta kepada masyarakat seperti mendirikan sekolah, masjid dan lain-lain. Dan selagi harta benda yang diwaqafkan itu masih wujud dan dinikmati faedahnya olah umum maka tuan punya harta itu akan mendapat pahalanya berterusan semasa ia hidup dan sesudah ia mati.

Meninggalkan ilmu yang berguna kepada masyarakat ialah mengajar masyarakat tentang ilmu-ilmu yang baik dan berguna iaitu ilmu dunia dan juga akhirat. Selagi ilmu yang diajarkannya atau kitab-kitab dan buku-buku karangannya masih wujud dan dinikmati faedahnya oleh umum maka ia akan mendapat pahalanya berterusan semasa ia hidup dan sesudah ia mati.

Doa anak-anak yang soleh ialah setiap ibu bapa di dunia ini menginginkan anak-anak yang soleh. Jadi untuk mendapatkan anak-anak yang soleh dan solehah, ibu bapa haruslah memainkan peranan penting di dalam mendidik mereka semua. Memang susah untuk mendidik tetapi percayalah mereka pasti terikut apabila ibu bapa mereka menjadi contoh yang terbaik di hadapan mereka. Jadi, didiklah anak sejak kecil supaya mereka bakal menjadi insan yang soleh dan solehah di kemudian hari dan sentiasa mendoakan kesejahteraam kita. Sekian.

Bisik hati ku...

YA ALLAH......
Aku mohon pada Mu,
Kau lindungilah orang-orang yang telah meninggalkan dunia ini..
Kau ampinilah segala dosa mereka....
Kau lindungilah ibu bapa kami.....
Kuatkanlah iman mereka...
Kurniakanlah rezeki yang halal kepada mereka...

YA ALLAH....
Jadikan lah kami semua anak-anak yang soleh & solehah kepada kedua ibu bapa kami.....
Supaya kami dapat berbakti kepada mereka....
AMIN.....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...