Hadir Bersama Berkat..

zikrullah n doa

Friday, June 10, 2011

Tips Makan Di Luar Tanpa Membuka Niqaab...^_^


Assalamualaikum....

Pada kali ini, ana ingin berkongsi sesuatu yang mungkin sangat di perlukan oleh sesetengah pihak.  Khas untuk muslimah yang berniqab dan muslimah yang bakal berniqab. Semoga ia bermanfaat untuk kita semua.. ^_^


1st   :       Bila hendak makan, guna tangan kiri untuk selak niqaab, manakala tangan kanan untuk pegang makanan. Jangan selak niqaab terlalu tinggi untuk mengelakkan muka kelihatan.

2nd :       Sekiranya anda baru hendak mula belajar, mulakan makan dengan tangan, contohnya kuih, nasi atau minuman yang berstraw kerana tangan lebih mudah untuk mengagak kedudukan mulut.

3rd  :       Sekiranya belum mahir, elakkan makan makanan berkuah seperti laksa, soto, dan sebagainya.

4th  :       Elakkan makan makanan yang berbau seperti kari dan sambal belacan kerana baunya akan ‘melekat’ pada niqaab. Elakkan juga bersin di dalam niqaab kerana situasi yang sama boleh berlaku.

5th  :        Sentiasa bawa niqaab bersih di dalam tas tangan, supaya boleh menukar niqaab yang dipakai sekiranya kotor atau berbau.

6th  :        Cari tempat duduk yang agak tersorok atau di tepi dinding supaya kita lebih terlindung.

7th  :        Sekiranya hendak minum air panas yang berbuih seperti teh tarik atau Nescafe tarik , minta suami/anak minumkan sedikit (jgn sampai habis.. hehee), sehingga lebih kurang 3/4 gelas. Ini untuk mengelakkan buih tadi terkena pada niqaab.

8th  :        Pastikan bahagian bawah niqaab yang diangkat tidak terkena/terpalit pada makanan. 

 Sumber : Dari seorang sahabat... ^_^

2 comments:

  1. salam alaik~ subhanallah , perkongsian ini amat bermakna buat ana yang baru sahaja berniqab ini .. syukran di atas perkongsiannya .. salam ukhuwah ;)

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...